شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 10:12:20 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:31121
  • زمان انتشار:سه شنبه 21 دی 1400-21:15
  • کاربر:
ورود استارتاپ شتابدهی شده ایمینو به دور دوم رقابت علمی کنز

استارتاپ "هیپینو" در رقابت با نوآوران جهان اسلام درخشید. استارتاپ "هیپینو" که دوره شتابدهی خود را در مرکز نوآوری ایمینو گذرانده است، در دور اول رقابت علمی «کنز» بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) برگزیده شد. "هیپینو" استارتاپ مستقر در مرکز نوآوری ایمینو که رویکرد اصلی آن استفاده از گازهای آلاینده با هدف افزایش راندمان عملکرد سیستم های فرآوری است، توانست به مرحله دوم رقابت علمی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) راه یابد.
استارتاپ "هیپینو" در رقابت با نوآوران جهان اسلام درخشید

"هیپینو" استارتاپ مستقر در مرکز نوآوری ایمینو که رویکرد اصلی آن استفاده از گازهای آلاینده با هدف افزایش راندمان عملکرد سیستم های فرآوری است، توانست به مرحله دوم رقابت علمی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) راه یابد.

آیدا میرحیدری بنیانگذار این استارتاپ که به عنوان یک بانوی نوآور ایرانی در زمینه مدیریت کربن در معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند، با یک ایده جدید برای چالش‌های فرآوری بسیاری از معادن کشور با در نظر گرفتن موضوع تغییر اقلیم و موضوع کربن در رقابت علمی کنز شرکت کرده و در گفت‌وگو با شبکه ایمینو می‌گوید: من دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم و دوره کارشناسی ارشد را در گرایش محیط زیست معدنی در دانشگاه تهران گذراندم. همواره تلاش کردم در ترویج نوآوری بخش معدن نقش‌آفرینی داشته باشم بخصوص موضوعاتی که به حوزه تغییر اقلیم و مدیریت کربن می باشد همیشه برای من جذاب بوده است.

او بیان کرد: ایده‌ اولیه‌ای که به ذهنمان رسید و هم اکنون یک موضوع مهم در دنیاست، توسعه تکنولوژی هایی در راستای مدیریت کربن در معدن و صنایع معدنی بوده است. تغییرات اقلیمی که مسئله بسیار چالش برانگیزی در دنیای امروز است و می‌تواند در طولانی مدت به یک فاجعه بزرگ جهانی تبدیل شود، راهکاری جز توسعه تکنولوژی های کربن صفر ندارد. اما مسئله اساسی بحث هزینه‌ آن است. عموماً مدیریت کربن و کاهش کربن تولیدی و مصرفی در صنایع بخصوص در صنایع معدنی موضوعی هزینه بر می باشد و به همن دلیل صنایع بخصوص صنایع بزرگ تمایلی به اجرای این پروژه های زیست محیطی ندارند. ما در تیم همتازیست به کمک تکنولوژی هیپینو سعی کردیم راهکاری پیدا کنیم که مدیریت کربن برای مجموعه سودآور باشد.

او ادامه داد: این گونه تکنولوژی ها که روز به روز در سطح جهان در حال گسترش هستند به CCUS یا Carbon Capture Utilization & Storage معروف هستند. با توجه به گسترش نهادها و سازمان‌های بین المللی در زمینه تغییر اقلیم و مدیتریت کربن، اگر کشوری بتواند به هر میزان از آلودگی و اثرات گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، میتواند برای آن کشور اعتبار ایجاد کند و حتی میتوان این اعتبار ایجاد شده ناشی از کاهش گازهای گلخانه‌ای را به کشورهای دیگر صادر کرد و وارد دنیای تجارت کربن شد که می‌تواند منافع اقتصادی بسیار خوبی برای کشور و صنایع بزرگ داشته باشد.

میرحیدری با اشاره به اینکه «هیپینو» در مرکز نوآوری ایمینو مراحل شتابدهی خود را گذرانده است، ادامه داد: استارتاپی که ایجاد کردیم به لحاظ زیست‌محیطی، کاملا تمامی جوانب را در نظر گرفته و حتی یک روش پیشرو برای خودش محسوب می‌شود و به جای اینکه فقط به آلودگی‌های جامد و آبی فکر کند، به آلودگی‌های گازی توجه دارد و با مدیریت آنها می‌تواند ایجاد ارزش افزوده کند.

او معتقد است: میزان بازیابی سازه‌های فروشویی در ایران حدود ۵۰ درصد است و در برخی معادن کمتر از این مقدار گزارش شده اما با استفاده از روش‌های نوین در سازه‌های لیچینگ امکان افزایش بازیابی از ۵ تا ۳۰ درصد وجود دارد. از سویی سود حاصل از به کارگیری این روش بسته به عیار و ذخیره موجود در هیپ می‌تواند حتی تا بیش از ۶۰ میلیون دلار باشد. از این رو هیپینو را به وجود آوردیم تا با رویکرد افزایش بازیابی سازه‌های هیپ لیچینگ، معدنکاری ایران را در زمینه مدیریت کربن نیز ارتقا بخشد.
با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بخش معدن و صنایع معدنی، معدن حوزه‌ جدید رقابت کنز در سال ۱۴۰۰ شده تا نوآوران بخش معدن ایده‌های خود را وارد این رقابت علمی کنند. از دیگر محورهای این رقابت اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، آب، محیط زیست، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت و فناوری پزشکی و حمل و نقل است.

کنز یا KANS مخفف عبارت انگلیسی Knowledge Application and Notion for Society به معنی کاربرد دانش و ایده برای جامعه است. هدف این رقابت، ارائه راه حل‌های مبتنی بر علم برای مسائل پیش روی جوامع بشری است که توسط دانشمندان جوان، دانشجویان و اساتید (زیر ۴۵ سال) در سراسر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها ارائه می‌شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین